Tuesday 17 January 2012

membina mahligai di syurga...

"jgn meninggal dunia sebelum mememastikan kita ada kediaman yg selesa utk menetap di sna"
tajuk kat ats tuh menarik minat diri nih nak bca dan baca lagu cerita disebalik tajuk tuh....

abu ayyub al-ansari berkata bahawa pd mlm Israk,Baginda Nabi S.A.W. berlalu melintasi Nabi Ibrahim A.S.Nabi Ibrahim bertnya:"Siapakah orang yang bersmamu itu wahai Jibrail?"Jibrail menjawab : Ini MUHAMMAD."Nabi Ibrahim berkata "Wahai Muhammad,perintahkan umatmu utk memperbykkan menanam pokok di syurga.Sebab tanahnya sgt subur dan tanahnya sgt luas."
Nabi S.A.W. bertnya:'Bagaimanakah menanam pokok-pokok di syurga?Nabi Ibrahim menjawab:"Ucapkan kalimat "LAHAWLA WA LA QUWATAILLA BILLAH."hadis ini diriwayatkan oleh IMAM AHMAD...
 >so bg sesiapa yg nak rumah yg megah di syurga kelak jgn lupa sentiasa ringankan mulut utk berzikir kpd ALLAH...cbok mcm mna sekali pon dlm sehari tuh wajib kita spend kan masa kita sekurang2nya lima minit utk berzikir kpd ALLAH...
AL-hafiz ibn abi al-dunya meriwayatkan drp Hakim al-Ahmasi:"Aku mendgr bahawa syurga dibgnkan dgn zikir.Apabila zikir itu terhenti maka berhenti juga malaikat yg bekerja membangunkannya.Apabila mereka ditanyakan:"Mengapa kamu berhenti bekerja?"Mereka menjawab:"Kami sedang menunggu bahan-bahannya."

Selain itu,al-tirmizi dan al-Nasa'i meriwayatkan drp Jabir,Rasullah s.a.w bersabda yg bermaksud:"sesiapa yang membaca SUBHANALLAH AL-AZIM WA BIHAMDIH,maka akan ditanamkan baginya pokok kurma di syurga."

 so kpd smua shbt2...klu inginkan kediaman yg selesa di syurga...maka perbykkanlah zikir....^ ^

1 comment: